Ateamfans.nl forum index
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie  <  Zeverstek  ~  Schrijver serie MASH overleden
Peetur
BerichtGeplaatst: 12-09-2009 11:15:57  Reageer met quote


Leeftijd: 36
Admin
Admin


Geregistreerd op: 26-1-2005
Berichten: 1178
Woonplaats: Heemskerk

LOS ANGELES - Larry Gelbart, de schrijver van de hitserie MASH, is vrijdag op 81-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van kanker.


De tragikomische serie over de avonturen van het personeel van een mobiel veldhospitaal liep elf seizoenen en is nog steeds één van de meest bekroonde televisieseries aller tijden. De laatste aflevering in 1983 trok een recordaantal van 106 miljoen kijkers.


Hoewel MASH zich afspeelt tijdens de Koreaanse oorlog, was duidelijk dat de kritische verhalen eigenlijk commentaren bevatten over de Vietnamoorlog die begin jaren zeventig in alle hevigheid woedde. De serie volgde op een gelijknamige film uit 1970, die met een Oscar werd bekroond.

Gelbart ontving diverse prijzen voor zijn werk aan MASH, waaronder een Emmy in 1974. De schrijver putte mede uit zijn eigen ervaringen als medewerker van een radiostation van het leger begin jaren vijftig. Gelbart werkte in die periode samen met onder anderen de legendarische komiek Bob Hope.

Verder maakte de schrijver diverse musicals en was mede verantwoordelijk voor de film Tootsie uit 1982. De komedie, waarin Dustin Hoffman een werkloze acteur speelt die zich voor een hoofdrol verkleedt als vrouw, werd genomineerd voor tien Oscars en won er één.

_________________
IKEA - Medewerker IT Nederland
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
1melody6
BerichtGeplaatst: 18-09-2009 22:34:22  Reageer met quote


Leeftijd: 33
Generaal
Generaal


Geregistreerd op: 30-5-2007
Berichten: 1089
Woonplaats: amsterdam

r.i.p voor deze meneer maar ik ken de serie niet

_________________
R.I.P. Michael Jackson I Miss You 1958 - 2009
Ik doe verzoekjes (filmpjes maken) PM mij welke Tribute ik moet maken voor je ^_^
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger

Berichten van afgelopen:   
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Pagina 1 van 1
Ateamfans.nl forum index  ~  Zeverstek

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie


 
Ga naar:  

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls




 

Powered by phpBB and NoseBleed v1.08
Edited by Ateamfans.nl v3.0